tipy ako pracovat z domu

Práca z domu. Pre niekoho je to vysnívaný životný štýl, pre niekoho ako za trest. Počas pandémie sme si to vyskúšali takmer všetci. A verím tomu, že pre niektorých to je nepohodlné, nepraktické a náročné. 

Závisí to od viacerých faktorov, napríklad od povahy človeka, pozície, charakteru danej práce či podmienok domáceho prostredia (priestor, pokoj, deti, poriadok, atmosféra…). Nie všetky činnosti sa dajú z domu vykonávať tak efektívne ako v kancelárii.

Ja pracujem z domu už cca 7 rokov. Pre mňa je to však rozhodnutie, ideálny životný štýl, ktorý mi prináša viac plusov ako mínusov. Tiež som si však počas tohto obdobia prešla rôznymi fázami.

Produktivita, motivácia, inšpirácia či disciplína. Kto chce byť vlastným pánom, musí sa naučiť byť aj vlastným šéfom. A to môže byť náročné, keď v skutočnosti “nemusíte” vstávať a byť niekde načas “od-do”.

No ale, práca sa sama nespraví. A preto si treba nájsť systém, vďaka ktorému to bude fungovať. V tomto článku sa chcem podeliť o pár základných tipov, ktoré mi pomáhajú naladiť sa na nový deň, robiť prácu s dobrým pocitom a zároveň udržiavať rovnováhu.

1. Plánovanie úloh na týždeň

Prvým tipom je plánovanie úloh na celý týždeň. Ja to jednoducho potrebujem vidieť prehľadne rukou spísané na jednej strane v zošite. To mi poskytuje “nadhľad” nad celým týždňom. Všetky úlohy a povinnosti pekne pokope rozpísané do to-do listu. A keď sa vyskytne niečo neplánové, jednoducho to pridám na zoznam. Pekne pokope “na očiach”.

Výhodou je, že si potom viem rozdeliť prácu na jednotlivé dni. Napríklad, dnes sa budem venovať týmto 3 ťažším úlohám a k tomu týmto 3 ľahším. Prináša mi to pocit kontroly a taktiež si človek ľahšie určí priority.

Je to rozhodne lepšie, ako len reagovať na doručené maily a požiadavky kolegov. Všetko spisujem na jeden papier a vďaka tomu viem, že to nemusím “držať v hlave” a že na nič nezabudnem. Takže môj prvý tip je, naplánujte si úlohy na celý týždeň, udržujte si v nich prehľad a choďte úlohu za úlohou.

Priznám sa, odškrtávanie to do listu je tak trochu závislosť 🙂

2. Ranný rituál ako pozitívny štart do nového dňa

Ako sa ráno premôcť a vstať, aj keď sa vám nechce? S tým možno bojujete aj pri klasickom chodení do práce, no pri práci z domu to môže byť ešte náročnejšie. Veď predsalen, nemusíte nikam ísť a prácu si môžete porobiť, kedy chcete. To môže zlákať k dlhšiemu vyspávaniu.

Ako si teda nastaviť režim a vstávať skoro ráno? Mne pomáhajú ranné rituály, na ktoré sa teším. Jednoducho, znamená to začať deň niečím príjemným a hlavne nemyslieť hneď na prácu.

Kto máva s týmto tiež problém? Hneď ako sa ráno zobudím a moja myseľ začne fungovať, už mi aj behajú po rozume veci, ktoré potrebujem vybaviť. Začať hneď premýšľať nad povinnosťami však môže vzbudiť určitú nechuť. 

Najmä teraz v tomto naozaj obmedzenom fungovaní, kedy sú dni väčšinou o sedení doma, pracovaní a zase sedení doma a pracovaní....

Môj ranný rituál je čas len pre mňa. A to je veľmi dôležité. Pripravím si teplú vodu s dvoma lyžicami medu, sadnem si na pohovku, pomaly popíjam a sledujem rannú oblohu. Ak mi začnú po rozume behať myšlienky o práci, poviem si počkať - toto je chvíľa vyhradená len pre mňa, na prácu bude priestor potom.

A rozmýšľam o tom, čo ma tento deň čaká, čo chcem robiť vo voľnom čase, na čo sa môžem tento deň tešiť. Môže to byť prechádzka, jedlo, ktoré chcem večer uvariť či večerná pohoda pri sledovaní Netflixu.

Následne si urobím krátku meditáciu, dobre sa naladím a potom idem na to. Zapnem počítač a pustím sa do práce. 

Takže druhá rada je, nemyslite hneď ráno na prácu a na úlohy, ktoré musíte spraviť. Nekontrolujte hneď mobil a maily. Naozaj si to uvedomte a povedzte si, že začiatok dňa je tu len pre vás. Vstávajte s pocitom, že najprv vás čaká príjemné ráno a váš obľúbený ranný rituál. Nech už je akýkoľvek, ale oddeľte ho myšlienkami od práce.

3. Doprajte si čas offline - povinne

Práca z domu je zradná v tom, že nemáte pracovnú dobu. A emailová schránka nikdy nie je úplne prázdna a vždy máte pocit, že by ste mohli urobiť viac. No treba si aj určiť hranice. Hlavne teraz, keď takmer celý deň trávime v tom istom priestore a práca s osobným životom sa mieša dokopy.

U mňa osobne platí, že ráno múdrejšie večera. A keď si už odpracujem svoju “dennú dávku” čo sa týka času, ale aj energie, poviem si - pokračovanie zajtra. A na druhý deň doobeda vybavím v produktívnom režime veci oveľa efektívnejšie, rýchlejšie a s dobrou náladou. 

Ale viem, že sú aj ľudia, ktorí to majú naopak a vyhovuje im pracovať napríklad večer. Tak či onak, treba si na prácu vyhradiť čas, počas ktorého sa jej produktívne venujete a potom, keď tento čas uplynie, vedieť si povedať aj dosť. Ak niečo vyslovene nehorí 🙂

Oddych, reset, relax medzi jednotlivými pracovnými cyklami. Prestriedať činnosti. Vypnúť sa. To funguje mne. A aj vďaka tomu ma moja práca stále baví a napĺňa. Pretože som sa ju naučila zorganizovať a dopriať si čas offline.

  

Tak to boli moje tipy, podľa ktorých reálne fungujem a pracujem z domu. A stále mi to vyhovuje 🙂

Bonusový tip: Výhodou práce z domu je aj flexibilita. Využite to. Prácu a celý deň si môžete naplánovať podľa seba. A ak to potrebujete, veci trochu obmeniť. Napríklad v stredu si uprostred týždňa naplánovať pre zmenu ranné cvičenie a začať pracovnú dobu napr. až o desiatej. Ak vás to nakopne, tak to stojí za to. Len pre zmenu 😉

Share: